Místní akční skupina Orlicko

Sociální práce zaměřená na práci s klientem a rodinou

Žadatel: MAS ORLICKO, z.s.

Ve spolupráci se Sociálními službami Česká Třebová

Projekt Podpora a pomoc pro osoby, které ji potřebují s MAS ORLICKO, z.s., je realizován z operačního programu Zaměstnanost plus.

Jednou z aktivit je Sociální práce zaměřená na práci s klientem a rodinou, která  je realizována ve spolupráci se Sociálními službami Česká Třebová.

U této aktivity je zaměřena podpora a pomoc pro klienty a rodinu klienta pobytového zařízení (domova pro seniory). 

Možnost říct si, jak strávíme „závěr“ svého života, je pro tuto aktivitu klíčové. Klientům domova pro seniory a jejich rodinám je poskytnuta podpora v informovanosti o konceptu a smyslu paliativní péče.

Klienti mohou využít různé způsoby podpory, které jim postupně představuje průvodce klientů a rodin. Jako je například „Plán budoucí péče“ a „Dříve vyslovené přání“, kde se zaznamenají konkrétní prvky paliativní péče a opatření, o která klient projeví zájem. S rodinnými příslušníky je pracováno tak, aby měli zájem na spoluúčasti v péči o klienta.

Partner projektu: Sociální služby Česká Třebová

Všechny uvedené aktivity realizované v rámci projektu jsou cílovým skupinám poskytovány bezplatně.

Nositelem projektu je MAS ORLICKO, z.s. a poskytovatelem finančních prostředků k realizaci je Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.

Ohlédnutí za první polovinu projektu

  • Průvodce klientů a rodin všechny zájemce o sociální službu informoval o konceptu paliativní péče v zařízení. Zájemce, který následně uzavře Smlouvu o poskytnutí služby sociální péče v Domově pro seniory Česká Třebová, a stane se klientem pobytové služby, je znovu o konceptu paliativní péče informován s tím, že v této fázi jsou již informace podrobnější. Všichni noví klienti byli informování o individuálním plánování a o možnosti sepsání Plánu v závěru života (dříve Plán budoucí péče).
  • Klienti zařízení stále hodnotí možnost PP velmi kladně. Často jsou oproti členům své rodiny ochotni a schopni více tuto problematiku řešit. Jsou spokojeni, že mají možnost řešit své obavy, přání a zdravotní stav přímo v zařízení, se známými pracovníky a nemusí využívat jiné zařízení a cizí zaměstnance např. v nemocnici.
  • U většího počtu uživatelů pobytové služby byla zjištěna potřeba duchovní péče, která se v rámci změny v projektu zařadila jako nová pracovní pozice „Duchovní“. Tuto službu od července zajišťuje pan Jáhen. Klienti či zaměstnanci mají možnost se svěřit s tím, s čím potřebují. V případě žádosti klienta může Duchovní předat sdělené informace přímo aktivizační pracovnici.
  • Prozatím byly zpracovány 2 Plány v závěru života (dříve Plán budoucí péče). Dále proběhly 3 rodinné konference.
  • Do projektu bylo již zapojeno 17 účastníků, 7 účastníků ukončili účast v projektu a dále 15 rodinných příslušníků.