Projekt Podpora a pomoc pro osoby, které ji potřebují s MAS ORLICKO, z.s je realizován z operačního programu Zaměstnanost plus.
Jednou z aktivit je Podpora pro rodiny, děti a mladé dospělé v nepříznivé sociální situaci, kterou realizuje MAS ORLICKO, z.s. ve spolupráci s Cestou pro rodinu, z.ú.
Ocitnout se v nepříznivé sociální situaci může během života každý. V rámci této aktivity se dostane podpory a pomoci dětem, mladým dospělým a rodinám, kteří si touto etapou života právě prochází, například klienti Azylového domu, Domu na půl cesty nebo veřejnost v území.
Hlavním cílem aktivity je podpora a možnost přístupu ke vzdělávání, podpora adaptace ve školském zařízení a vytvoření podmínek k prevenci předčasného odchodu za vzdělání.
Aktivita se zaměřuje na osvětu a hlubší spolupráci se školskými zařízeními, doprovázení rodin na jednání se školami. Dále prostřednictvím sociálního pracovníka dochází k informovanosti a možnostech řešení potřeb dítěte (nastavení režimu, výchovné podněty,…) a zapojení do různých aktivit. Možnost zprostředkování odborného pracovníka, který zajistí psychoterapeutickou nebo psychologickou podporu dle situace a potřebnosti v rodině.
Jednou z aktivit je individuální doučování, které podporuje dítě v jeho školních výsledcích a vede k zodpovědnosti. Pracovník v sociálních službách, vede doučování a konzultuje pokrok s rodiči. Dále vede volnočasovou aktivitu „klub“ který se zaměřuje na přínosné aktivity, čtenářskou a matematickou gramotnost, řemeslné vzdělávání a kulturu (v intervalech 2-3x měsíčně).
Všechny uvedené aktivity realizované v rámci projektu jsou cílovým skupinám poskytovány bezplatně.
Nositelem projektu je MAS ORLICKO, z.s. a poskytovatelem finančních prostředků k realizaci je Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Ohlédnutí za první polovinou projektu
- Probíhá monitorování a oslovování rodin, dětí a mladých dospělých v území MAS ORLICKO, kteří spadají do cílové skupiny. Tyto rodiny se nachází v nepříznivé sociální situaci a potýkají se s problémy dětí ve škole ať již výchovného charakteru, komunikace se školou, či nároky na zvládnutí školní látky. Navázali jsme spolupráci se službou Azylový dům a Dům na půl cesty při vytipování rodičů a dětí spadající do cílové skupiny a nacházejí se v nepříznivé sociální situaci. Do projektu jsou zapojeny osoby na základě doporučení těchto služeb.
- Během oslovování rodin o možnosti zapojení do projektu byla snaha navázat vztah s dítětem a rodičem a během hovoru s rodinou pojmenovat problémové situace, co jim činí největší problém. V tomto období byly zaznamenány problémy dětí ve škole ať již výchovného charakteru, komunikace se školou či nároky na zvládnutí školní látky. Ve většině případech se řešila oblast podpory ve smyslu podpory potřeby dětí vzhledem k věku, jak s nimi pracovat, dále monitoring dovedností ve spolupráci s rodičem.
- Rodiče mají zájem o vstup do projektu a o spolupráci. Někdy si ale neuvědomují povinnosti, které by měli plnit ze své pozice rodiče ve vztahu rodič-dítě-škola. Některé matky se staly sice rodiči, ale často do této role „nedozrály“. Škola se pak stává milníkem, ve kterém je po rodiči požadováno plnění domácích úkolů, pravidelný trénink čtení, dotrénování grafomotoriky či hledání logopeda apod. Rolí sociálního pracovníka je podpořit rodiče v řešení těchto problémů, ale narážíme na to, že podpora nestačí a rodič není schopen dítě vést a podpořit v daném čase. Potýkáme se s tím, že pokud rodič sám jako dítě často selhával ve škole, a nevytvořil si základy pro češtinu, matematiku…, tak má v dospělosti problém pomoci dítěti s vyjmenovanými slovy, násobilkou apod.
- Pro naší práci je motorem především zájem maminek i dětí a radujeme se z každého malého úspěchu. To je ta správná motivace. Maminky se rozněžní, když slyší na své dítě chválu, a tak se snažíme nastavovat laťku očekávání níže než škola, s tím, že se s k cíli dostaneme po delší cestě.
- Předškolní děti či děti mladšího školního věku nám dávají najevo svůj zájem. Spolupráce je ale nastavena s rodičem. Domníváme se, že děti si často nesou „šrámy na duši“ tím, že mají neúplnou rodinu, stěhují se a ztrácí kamarády a místo, kterému říkají doma, mění kamarády a v té další škole se jim nedaří je často ani najít. Je pak škoda, když již máme vztah s dětmi navázaný nemít více schůzek právě s nimi, když rodič si se školní látkou neví rady. S rodiči v neposlední řadě řešíme i výchovné problémy a celkové fungování rodiny.
- Doučování – probíhá individuální formou v rodinách. Pracovnice v sociálních službách jsou v kontaktu s rodiči a sociální pracovnicí a domlouvají se na postupu doučování. Matka často bývá u doučování přítomna a může pozorovat styl práce s dítětem.
- Snažíme se o vyplnění volného času dětí. Dětem nabízíme účast v „klubu“, volnočasovém kroužku, který se koná 2x až 3x do měsíce. V klubu se děti zabývají různými výtvarnými technikami, ale i kulturou a sociálním rozvojem. Dle ročního období tvoří různé výzdoby a chodí proto i do přírody.
- Do projektu bylo již zapojeno 22 rodin. Z toho 12 rodin již ukončilo účast v projektu.
Proběhlé aktivity
Beseda 7.12.2023
První proběhlou aktivitou v rámci projektu Podpora a pomoc pro osoby, které ji potřebují s MAS ORLICKO, z.s. byla beseda na téma: Jak komunikovat a pomoci dítěti v nepříznivé situaci. Tato beseda se konala 7. 12. 2023 za účasti odborníků Mgr. Milana Jirouta a Mgr. Kateřiny Adamcové. Obsahem besedy bylo rozpoznání konkrétní nepohody a nestability dítěte. Kdy vyhledat odbornou pomoc a také, co může dělat učitel nebo vychovatel, který se s dítětem v nepříznivé situaci setká. Tříhodinová beseda byla určena pro učitele základních škol, kterých se zúčastnilo 32.