Název projektu: | Cyklostezka Valdštejn-Šušek |
Nositel (příjemce dotace): |
Sdružení obcí Orlicko |
Místo realizace: | Mikroregion Žamberk |
Období realizace: | 2018-2019 |
Dotace: |
4 999 850 Kč |
O projektu:
V rámci projektu Cyklostezka Valdštejn-Šušek vzniklo bezpečné napojení cyklistické dopravy do práce, zaměstnání a za službami z mikroregionu Žamberka k regionálním centrům zaměstnanosti a vzdělávání ve střední části okresu Ústí nad Orlicí. Vlastním předmětem projektu bylo vybudování cyklistické stezky pro cyklisty a chodce o délce 1 185 m a šířce 2,5 m s krajnicemi na každé straně o šířce 0,25 m (km 0,010-0,521) a šířce 3,0 m s krajnicemi na každé straně o šířce 0,25 m.
Realizací projektu Cyklostezka Valdštejn-Šušek se v území dotčených obcí i v širším regionu vyřešily následující problémy:
a) Negativní vliv automobilové dopravy, která na jedné z dotčených částí komunikace přesahuje denně více jak 3 000 motorových vozidel, na ostatních několik set vozidel, na životní prostředí a na lidské zdraví, a to zejména snížením emisí hluku, plynů a prachových částic.
b) Bezpečnost dopravy, a to zejména pro obyvatele dojíždějící z obcí Písečná a Žampach a v menší míře z Dlouhoňovic a ze Žamberka, zejména do měst Letohrad a Ústí nad Orlicí za prací, do škol a za službami.
Řešení problémů má přímý dopad na zvýšení bezpečnosti na 100-150 obyvatel, kteří dojíždějí denně z dotčených obcí za prací, a na asi 50 obyvatel vyjíždějících z dotčených obcí za vzděláním. Dále má přímý dopad na obyvatele dojíždějících za službami, a to zejména do Letohradu a do Ústí nad Orlicí.
V souvislosti s rozvojem života v regionálních centrech, jako jsou Letohrad, Ústí nad Orlicí nebo Žamberk, dochází ke stagnaci nabídky pracovních příležitostí v obcích v jejich blízkosti. K těmto obcím náleží i obce Písečná, Žampach, Hnátnice nebo Dlouhoňovice. Zároveň ve výše uvedených regionálních centrech dochází k rozvoji vzdělávací infrastruktury, obchodu, služeb a nabídky volnočasových aktivit, a to vše na úkor poskytování těchto služeb a nabídek v okolních obcích.
Důsledkem výše uvedeného, tedy centralizace nabídky práce, vzdělání, obchodu a služeb v regionálních centrech jako je Ústí nad Orlicí nebo Letohrad, je nárůst intenzit dopravy z okolních obcí do těchto regionálních center. Dle SLDB 2011 z obce Písečná vyjíždělo denně za prací 128 osob, z obce Žampach 54 osob, z obce Dlouhoňovice 229 osob a z města Žamberka 638 osob.
Dle SLDB 2011 z obce Písečná vyjíždělo denně za vzděláním 30 osob, z obce Žampach 48 osob, z obce Dlouhoňovice 150 osob a z města Žamberka 149 osob. V současné době malá část (záleží na počasí) těchto dojíždějících využívá k dojížďce do práce, do škol nebo za službami z Písečné, Žampachu i Dlouhoňovic do Letohradu, Hnátnice, Dolní Dobrouče nebo do Ústí nad Orlicí kolo, a to i díky vazbě na již realizovanou cyklostezku Letohrad-Ústí nad Orlicí. Zbytek stále využívá vlastní automobil nebo veřejnou autobusovou dopravu, a to i přesto, že všechny školy a většina zaměstnavatelů v regionálních centrech disponují zabezpečenými stojany pro kola.
Jednou z hlavních překážek většího používání kola je obava o vlastní bezpečnost. Výstavba cyklostezky spojující území Žamberecka s již funkční cyklostezkou Letohrad – Ústí nad Orlicí vytvořila možnost alternativní bezpečné dopravy mezi obcemi Písečná, Žampach a částečně i Dlouhoňovice a Žamberk s Letohradem a Ústím nad Orlicí.
Hlavním cílem projektu byl rozvoj a zlepšování dopravních systémů šetrných k životnímu prostředí (snížení emisí, vibrací a hluku) a rozvoj udržitelné mobility s eliminací negativních vlivů motorové dopravy na lidské zdraví.
Dílčími cíli projektu byly:
- zajištění bezpečnosti dopravy oddělením nemotorové dopravy cyklistů a chodců z hlavního dopravního prostoru,
- zajištění bezpečné dostupnosti práce, vzdělání a služeb,
- využití potenciálu nemotorové dopravy k mobilitě pracovních sil,
- vytváření podmínek pro udržitelnou mobilitu prostřednictvím sítě cyklostezek,
- pozitivní vliv na zdraví obyvatel dotčených obcí a celého mikroregionu Žamberecka (pozitivní vliv na kardiovaskulární systém, na fyzickou kondici, na imunitní systém.
Stavebním výstupem projektu je pak realizovaná Cyklostezka Valdštejn-Šušek tvořená pěti stavebními objekty, kterými jsou:
SO 001 - příprava území
S0 101 - vlastní těleso cyklostezky o délce 1195 m a šířce 2,5 m a 3,0m + krajnice 0,25m
SO 201 - mostek přes Potočnici
SO 701 - úprava oplocení
SO 801 - náhradní výsadba
Realizací projektu výstavby cyklostezky mezi Písečnou a osadou Valdštejn v obci Hnátnice došlo k oddělení provozu cyklistů a chodců mimo běžný dopravní provoz a tím došlo k zásadnímu zvýšení nabídky bezpečné dopravy obyvatel z Písečné, Žampachu a částečně Dlouhoňovic a Žamberka do práce, do škol a za službami. Hlavní očekávanou změnou pak bylo zvýšení počtu obyvatel příslušných obcí využívajících kolo pro dopravu do práce, škol a za službami a zároveň snížení počtu osobních automobilů využívaných k dojíždění do práce. To může představovat při dojížďce 100–150 obyvatel do práce denně snížení počtu automobilů až o desítky. Snížení používání aut má pozitivní vliv jak na životní prostředí, tak na zdraví obyvatel (snížení hluku, emise prašných částic a oxidu dusíku).
Další očekávanou změnou je:
a) snížení potenciálu dopravních nehod za účasti cyklistů a chodců a s tím související snížení potenciálu škod na zdraví a majetku účastníků dopravních nehod,
b) zlepšení zdraví – prevence, získání pozitivních návyků,
c) úspora nákladů za provoz automobilu,
d) úspora nákladů za veřejnou dopravu,
e) zvýšení potenciálu ke zvýšení návštěvnosti regionu – bezpečný region.
Hlavními aktivitami projektu Cyklostezka Valdštejn-Šušek byly:
Cyklistická stezka pro cyklisty a chodce k dopravě do zaměstnání, škol a za službami zejména pro obyvatele a návštěvníky Písečné, Žampachu a částečně Dlouhoňovic a Žamberka. Stezka o celkové délce 1185 m a šířce 2,5 m s krajnicemi na každé straně o šířce 0,25 m (km 0,010-0,521) a šířce 3,0 m s krajnicemi na každé straně o šířce 0,25 m.
Realizace zmírňujících a kompenzačních opatření pro minimalizaci negativních vlivů na životní prostředí, především provedení náhradní výsadby.
Vedlejšími aktivitami projektu Cyklostezka Valdštejn-Šušek byly především:
Realizace stavbou vyvolané zabezpečení stávajících inženýrských sítí. Zabezpečení vjezdu na dotčené komunikace, zabezpečení přejezdů cyklostezky z důvodu údržby toku Potočnice a úpravu oplocení pozemku přímo dotčeného soukromého vlastníka. Dále dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS) včetně zaměření.